Termín: 6. - 12. marca 2016
Miesto konania: Halden, Nórsko
Inkluzívne vzdelávanie je inovatívny prístup v oblasti vzdelávania, ktorý predovšetkým zdôrazňuje právo každého dieťaťa na kvalitné vzdelávanie.UNESCO definuje inkluzívne vzdelávanie ako flexibilný proces s cieľom tvoriť prostredie, v ktorom je možné uspokojiť rôznorodé vzdelávacie potreby každého jedinca bez výnimky. Vďaka podpore žiakov so špecifickými potrebami a prostredníctvom ich plnohodnotnej účasti na vzdelávaní, inklúzivny prístup má predpoklad zvyšovať úspešnosť žiakov so špecifickými potrebami a predchádzať ich dištancovaniu sa od vzdelania.
V Nórsku je už od roku 1990 inkluzívny vzdelávací systém. Účastníci seminára budú mať možnosť oboznámiť sa s týmto systémom, navštíviť základné alebo stredné školy (podľa výberu) a sledovať učiteľov na hodinách. V programe seminára je aj návšteva vzdelávacieho centra pre učiteľov a diskusie medzi účastníkmi.
Prvý pracovný deň sme sa stretli s Anette Armsrong, ktorá pracuje ako Public health nurse - jej úlohou je komplexná starostlivosť o dieťa od narodenia do 20 rokov. Na rozdiel od klasických zdravotných sestier tato profesia pracuje aj v oblasti podpory a prevencie. Tieto sestry majú svoje centra a sú niekoľko dni v týždni na školách, kde ich môže kedykoľvek kontaktovať každý žiak.
V druhej časti sme sa stretli s Torill Boe z Centra sociálnej a pedagogickej podpory. Opísala nám prácu špeciálnych pedagógov v tomto centre a ich spoluprácu so školami, ako aj tvorbu individuálnych vzdelávacích plánov pre deti s poruchami učenia a špeciálnymi potrebami.
V utorok sme navštívili základnú školu Tistedal. Ide o novú modernú školu s úžasným vybavením pre vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami. V tomto školskom roku má škola 280 žiakov vo veku 6 - 12 rokov, z toho je 7 žiakov so špeciálnymi potrebami. Školský týždeň začína v pondelok 15minútovým zhromaždením v triedach a každý piatok sa koná spoločné zhromaždenie, na ktorom sa zúčastňujú všetci žiaci. Tu ukazujú ostatným, čo sa za týždeň naučili, čím sa zaoberali a pod.
V stredu sme navštívili pedagogickú fakultu Ostfold University a profesor Odd Eriksen nám priblížil históriu inkluzívneho školstva (jedna škola pre všetky deti) v Nórsku:
1896 - spojenie školy pre bohatých so školou pre chudobných
1959 - spojenie dvoch rôznych školských systémov pre mesto a vidiek (dedinské deti sa dovtedy učili každý druhy deň!)
1975 - spojenie chlapčenských a dievčenských škôl
1992 - úplne inkluzívne školy
2006 - uvedené nové vzdelávacie osnovy pod názvom "Promotion of knowledge", spolu s novými učebnicami. Hlavné aspekty:
Súčasný školský systém je rozdelený do 3 častí:
Vo štvrtok a v piatok sme boli súčasťou vyučovania v Risum Ungdomsskole. Boli sme na hodinách a mali sme tiež možnosť diskutovať s učiteľmi, ktorý pracujú vo funkciách poradcov:
Filozofia v nórskych školách je, že učiteľ nasleduje študenta z ročníka do ročníka, má možnosť ho spoznať. Cieľom je, aby sa študenti cítili v škole dobre a nekončili predčasne (až 27% neskončí vyššiu strednú školu...).
© 2016 Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode