Vyhľadávanie


Kontakt

Stredná odborná škola
Štefánikova 39
Svit
059 21

052/7756245

E-mail: riaditel@zsssvit.sk

Individualizované učenie sa v inkluzívnom školskom systéme

Termín: 6. - 12. marca 2016

Miesto konania: Halden, Nórsko

Program seminára

Inkluzívne vzdelávanie je inovatívny prístup v oblasti vzdelávania, ktorý predovšetkým zdôrazňuje právo každého dieťaťa na kvalitné vzdelávanie.UNESCO definuje inkluzívne vzdelávanie ako flexibilný proces s cieľom tvoriť prostredie, v ktorom je možné uspokojiť rôznorodé vzdelávacie potreby každého jedinca bez výnimky. Vďaka podpore žiakov so špecifickými potrebami a prostredníctvom ich plnohodnotnej účasti na vzdelávaní, inklúzivny prístup má predpoklad zvyšovať úspešnosť žiakov so špecifickými potrebami a predchádzať ich dištancovaniu sa od vzdelania.

V Nórsku je už od roku 1990 inkluzívny vzdelávací systém. Účastníci seminára budú mať možnosť oboznámiť sa s týmto systémom, navštíviť základné alebo stredné školy (podľa výberu) a sledovať učiteľov na hodinách. V programe seminára je aj návšteva vzdelávacieho centra pre učiteľov a diskusie medzi účastníkmi.

 

Prvý pracovný deň sme sa stretli s Anette Armsrong, ktorá pracuje ako Public health nurse - jej úlohou je komplexná starostlivosť o dieťa od narodenia do 20 rokov. Na rozdiel od klasických zdravotných sestier tato profesia pracuje aj v oblasti podpory a prevencie. Tieto sestry majú svoje centra a sú niekoľko dni v týždni na školách, kde ich môže kedykoľvek kontaktovať každý žiak.

V druhej časti sme sa stretli s Torill Boe z Centra sociálnej a pedagogickej podpory. Opísala nám prácu špeciálnych pedagógov v tomto centre a ich spoluprácu so školami, ako aj tvorbu individuálnych vzdelávacích plánov pre deti s poruchami učenia a špeciálnymi potrebami.


V utorok sme navštívili základnú školu Tistedal. Ide o novú modernú školu s úžasným vybavením pre vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami. V tomto školskom roku má škola 280 žiakov vo veku 6 - 12 rokov, z toho je 7 žiakov so špeciálnymi potrebami. Školský týždeň začína v pondelok 15minútovým zhromaždením v triedach a každý piatok sa koná spoločné zhromaždenie, na ktorom sa zúčastňujú všetci žiaci. Tu ukazujú ostatným, čo sa za týždeň naučili, čím sa zaoberali a pod.

V stredu sme navštívili pedagogickú fakultu Ostfold University a profesor Odd Eriksen nám priblížil históriu inkluzívneho školstva (jedna škola pre všetky deti) v Nórsku:
1896 - spojenie školy pre bohatých so školou pre chudobných
1959 - spojenie dvoch rôznych školských systémov pre mesto a vidiek (dedinské deti sa dovtedy učili každý druhy deň!)
1975 - spojenie chlapčenských a dievčenských škôl
1992 - úplne inkluzívne školy
2006 - uvedené nové vzdelávacie osnovy pod názvom "Promotion of knowledge", spolu s novými učebnicami. Hlavné aspekty:

  • zmena zo systému 1 učiteľ - 1 trieda na systém, kde tím učiteľov pracuje spoločne na predmetoch alebo ročníkoch
  • zavedenie národných testov z nórskeho jazyka, matematiky a anglického jazyka
  • požadované kompetencie musia byť zrozumiteľné a jasné pre rodičov a žiakov
  • žiaci majú vedieť, čo sa od nich očakáva, aby sa mohli zlepšovať
  • týždenné plány pre úlohy/zadania
  • dostupné plány a úlohy vo všetkých ročníkoch a predmetoch, aby bola zabezpečená kvalita
  • nový systém pohovorov rodič/žiak/triedny učiteľ dvakrát ročne - skontrolovať progres a dohodnúť plán na nasledujúce obdobie (učitelia príslušných predmetov informujú triedneho vopted)
  • zavedenie elektronickej platformy pre študentov a rodičov

Súčasný školský systém je rozdelený do 3 častí:

  1. základné školy (Barneskole, vek 6 - 13) - 1. až 7. ročník, už v 1. ročníku sa začína učiť anglický jazyk. Deti nie sú známkované.
  2. nižšie stredné školy (Ungdomsskole, vek 13 - 16) - 8. až 10. ročník, študenti sú hodnotení známkami od 1 do 6 (6 je najlepšia), na konci 10. ročníka robia celoštátne testy z nórskeho a anglického jazyka a matematiky. Podľa výsledkov testov a známok v 10. ročníku si môžu vybrať vyššiu strednú školu.
  3. vyššie stredné školy (Videregående skole, vek 16 - 19) - môžu byť trojročné, ktoré pripravujú študentov na akademické štúdium na vysokej škole alebo štvorročné odborné - dva roky teoretické odborné vzdelávanie a dva roky prax v odbore.

 

Vo štvrtok a v piatok sme boli súčasťou vyučovania v Risum Ungdomsskole. Boli sme na hodinách a mali sme tiež možnosť diskutovať s učiteľmi, ktorý pracujú vo funkciách poradcov:

  • Student social councellor (sociálny poradca pre študentov) - pomáha pri riešení sociálnych problémov študentov, rieši konflikty v škole a pod. - pracuje najmä so študentami, ktorí prichádzajú do školy (8. ročník), pomáha im pri prechode zo základnej školy na strednú
  • Student education and career councellor (poradca pre vzdelávanie a výber povolania) - pracuje najmä so študentami posledného 10. ročníka, ktorým pomáha s výberom škola resp. povolania
  • Special education coordinator (koordinátor pre študentov so špeciálnymi potrebami) - spolupracuje s pedagogicko-psychologickým centrom (navrhnú koľko hodín a v ktorých predmetoch je potrebná extra pomoc pre žiaka), pomáha pri tvorbe IŠP (študenti s poruchami učenia a špeciálnymi potrebami pracujú v malých skupinách pod vedením špeciálneho pedagóga - tieto skupiny sa robia v profilových predmetoch - nórština, matematika a anglický jazyk)

Filozofia v nórskych školách je, že učiteľ nasleduje študenta z ročníka do ročníka, má možnosť ho spoznať. Cieľom je, aby sa študenti cítili v škole dobre a nekončili predčasne (až 27% neskončí vyššiu strednú školu...).