Vyhľadávanie


Kontakt

Stredná odborná škola
Štefánikova 39
Svit
059 21

052/7756245

E-mail: riaditel@zsssvit.sk

Individualizované vzdelávanie na švédskych školách

Termín: 14. - 20. februára 2016

Miesto konania: Helsingborg, Malmo (Švédsko)

Program seminára

Cieľom toho seminára je oboznámiť sa s individualizovaným vzdelávaním, ktoré je založené na vzájomnej úcte, dôvere v učiacich sa a delení zodpovednosti. V roku 2006 bol vo švédskych školách zavedený "plán individuálneho rozvoja" pre každého žiaka. Účastníci seminára budú mať možnosť navštíviť rôzne vzdelávacie inšitúcie a vidieť, akým spôsobom je táto metóda aplikovaná v praxi.

Počas nášho pobytu sme navštívili školy v mestečku Ekeby (https://www3.bjuv.se/Invanare/Barn--utbildning1/Grundskola/Ekeby-skola/), súkromnú školu Kunskapsskolan ( https://foretaget.kunskapsskolan.se/kunskapsskolaninenglish.4.6c27986914e1fbd69ec2bfe4.html ) a štátnu školu Tagaborgsskolan (https://www.helsingborg.se/tagaborgsskolan/) v Helsingborgu. Na všetkých školách sme sa oboznámili so systémom vyučovania, stretli sme sa s učiteľmi a žiakmi školy, mali možnosť zúčastniť sa na vyučovaní.

Po presune do Malmo sme absolvovali stretnutie so študentkou pedagogickej fakulty Malmo Hogskola a diskutovali na tému vzdelávania učiteľov. Posledný deň sme navštívili štátnu školu Lindänge särskola (https://lindangen.skola.malmo.se/), kde sme sa oboznámili s prácou učiteľov a asistentov detí so zdravotným a mentálnym postihnutím. V diskusii s učiteľmi sme sa dozvedeli aj o spôsoboch intergrácie detí migrantov do systému vzdelávania.

Pozrite si krátke video o systéme vzdelávania vo Švédsku.

Individualizované učenie

Ako to prebieha na švédskych školách? Individualizované učenie zahŕňa:

  • prispôsobenie obsahu (rôzny obsah učiva podľa potrieb a záujmov)
  • prispôsobenie rozsahu (rozsah učiva v danej oblasti)
  • prispôsobenie individuálnym zručnostiam (úroveň obtiažnosti učiva závisí od schopností a zručností)
  • prispôsobenie metodológie (spôsobov a foriem práce)
  • prispôsobenie rýchlosti učenia sa (pracovať vlastným tempom)
  • prispôsobenie prostredia (miesto, pohyb, zvuky...)
  • prispôsobenie učebných materiálov a prostriedkov
  • prispôsobenie hodnotenia (hodnotenie výsledkov študenta je založené na študentovi)
  • prispôsobenie zodpovednosti (kto je zodpovedný za čo)


Ako žiak vo švédskej škole sa naučíte stanoviť si dlhodobé ciele výuky a spôsoby, ako ich dosiahnuť. Na začiatku školy si žiaci spoločne s učiteľom a rodičmi nastavia a dohodnú sa na cieľoch, ktoré chcú dosiahnuť na konci svojho posledného roka.

To znamená, že na konci štúdia, vaše známky nebudú ako prekvapenie, a cieľom je, aby ste dosiahli alebo predčili ciele, ktoré máte. Dlhodobé ciele rozdelené do plánu s cieľmi polročnými a týždennými a práca každého žiaka je sledovaná  týždeň po týždni v jednotlivých výukových diskusiách s mentorom.

 

Fotogaléria: Seminár Švédsko