Vyhľadávanie


Kontakt

Stredná odborná škola
Štefánikova 39
Svit
059 21

052/7756245

E-mail: riaditel@zsssvit.sk

HOR

Model práce v Škandinávii spočíva v individualizovanom prístupe k učeniu sa každého žiaka, ktorý si sám vyberá ciele, ktoré chce dosiahnuť. V tomto procese majú moderné médiá (tablety, počítače, iPhony) nezastupiteľnú úlohu a učiteľ je pre žiakov ďalšou obrazovkou, ktorá mu pomáha dosahovať ciele. Učitelia pracujú s každým žiakom ako mentori a cieľom ich stretnutí je spätná väzba a diskusia na otázky: čo sa učíme, ako sa učíme a ako môžeme zistiť a vidieť, čo sme sa naučili, ako sa v škole cítiš, ako sa hodnotíš, čo urobíš, aby si napredoval. Na základe získaných skúseností sme sa rozhodli vytvoriť namiesto súboru pracovných listov motivačný diár. Vypracovali sme plán aplikácie individualizovaného vzdelávania do vyučovania študentov prvého ročníka s platnosťou odseptembra 2016. Plán zahŕňal nasledovné kroky:

- vytvorenie pozície mentora

- zaradenie 1 hodiny týždenne do rozvrhu s názvom Hodina osobnostného rozvoja

- vyrobenie motivačného a plánovacieho diára pre žiakov na školský rok 2016/2017

- oboznámenie rodičov vybranej skupiny žiakov s koncepciou práce mentorov a očakávanými prínosmi pre rozvoj osobnosti žiakov

- zavedenie elektronickej platformy Google Spaces

- používanie týždenného rozpisu výučby a úloh v prvom ročníku ako súčasť elektronického systému

Na základe skúseností zo švédskych škôl sme vytvorili motivačný a plánovací diár. Jeho súčasťou bola motivačná časť, v ktorej žiaci identifikovali svoje schopnosti, silné a slabé stránky osobnosti, stanovovali si krátkodobé a dlhodobé ciele. Plánovacia časť diára sa skladala z pracovných týždňov, kde mali žiaci priestor na plánovanie a hodnotenie svojej týždennej práce.

V prvom polroku školského roka 2016/17 sme vybrali 1 triedu v prvom ročníku, s ktorou pracovali 3 učitelia ako mentori. Zo študentov so zdravotným znevýhodnením v tejto triede sme vytvorili samostatnú skupinu, s ktorou ako mentor pracoval výchovný poradca. V septembri sme na stretnutí s rodičmi predstavili naše plány. Väčšina rodičov pozitívne prijala naše aktivity. Na základe rozhodnutia vedenia školy bola hodina osobnostného rozvoja začlenená do rozvrhu triedy.

Počas týchto hodín sa žiaci pomocou mentorov učili plánovať prácu na nasledujúci týždeň, hodnotiť dosiahnuté ciele a hľadať príčiny nesplnených cieľov. Podkladom pre plánovanie bol týždenný rozpis výučby a úloh (preberané učivo, písomné práce a domáce úlohy), na tvorbe ktorého sa podieľali všetci vyučujúci v danej triede. Naším úmyslom bolo, aby tento plán dostávali žiaci prostredníctvom mobilnej aplikácie v týždennom predstihu a dokázali si naplánovať konkrétne úlohy a ciele pre nasledujúci týždeň. Avšak je potrebné priznať, že nie všetci vyučujúci pravidelne dopĺňali tieto týždenné plány a to spôsobovalo problém pre žiakov, ktorí neboli schopní si urobiť kompletný plán.

Zámerom projektu bolo aj vytvorenie tímu špecialistov pre riešenie výchovno vzdelávacích problémov. V škandinávskych školách sme sa oboznámili s prácou takýchto tímov, ktoré sa skladali z psychológa, špeciálneho pedagóga, zdravotnej sestry, sociálneho poradcu, poradcu pre vzdelávanie a výber povolania a koordinátora pre študentov so špeciálnymi potrebami. Takéto tímy pracujú na každej škole a majú presne stanovený plán práce a úzko spolupracujú so školou, v prípade potreby aj ďalšími inštitúciami. Hlavnou náplňou práce takéhoto tímu je komplexná starostlivosť o každého žiaka a jeho individuálne potreby, dentifikovanie sociálnych a vzdelávacích problémov a ich riešenie. V podmienkach nášho vzdelávacieho systému je vytvorenie takéhoto tímu nemožné, náš systém nemá vytvorené pozície pre takýchto špecialistov, ktorí by na plný úväzok pracovali na pôde školy. Preto sme sa snažili takéto poradenstvo zahrnúť do mentorských hodín a náš tím pracoval v zložení mentor, výchovný poradca a čiastočne psychológ.

Diár osobnostného rozvoja žiaka

Diár je zostavený tak, aby sa v úvode žiaci zamysleli nad sebou, identifikovali svoje silné a slabé stránky a uvedomili si, čo je potrebné zlepšiť. Každý mesiac predstavuje ucelenú časť diára, ktorá začína stanovením si cieľa pre daný mesiac a hodnotením uplynulého mesiaca. Ďalej nasledujú stránky s týždňami, kde si žiaci plánujú svoj týždeň podľa rozvrhu a týždenných plánov výuky na Google Spaces, hodnotia svoje úspechy a zamýšľajú sa nad tým, akú spätnú väzbu dostali od učiteľov za svoju týždennú prácu. Diár obsahoval aj mesačný kalendár, rozvrh hodín a motivačné citáty. Diár sme zverejnili na platforme výsledkov projektov Erasmus+

Diár osobnostného rozvoja žiaka je možné si pozrieť tu: celý diár.pdf (9 MB)

Hodnotenie práce a šírenie dosiahnutých výsledkov

prezentácia Erasmus plus (kópia).pptx
správa z prezentácie projektu s rodičmi (kópia).docx 


Prvou naplánovanou aktivitou bolo prezentovanie získaných skúseností ostatným pedagógom našej školy a pozvaným hosťom. Počas trvania projektu sme uskutočnili niekoľko prezentácií. Prvá bola pre vedenie a zamestnancov našej školy, druhá sa uskutočnila počas dňa otvorených dverí pre výchovných poradcov zo základných škôl v regióne a hostí zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania. Na konferencii "Rusisti k Učiacemu sa Slovensku" sme v diskusii k vystúpeniu doc. dr. M. Ftáčnika, PhD. o Národnom programe rozvoja a vzdelávania predstavili náš projekt a aktivity na našej škole, ako aj poukázali na podobnosť myšlienok s novo pripravovanou koncepciou vzdelávania na Slovensku. Tretia prezentácia sa uskutočnila na ZŠ Komenského vo Svite pre učiteľov cudzích jazykov z regiónu.

Vo všetkých prezentáciách sme vyhodnotili prínos informácií získaných na jednotlivých mobilitách.

Ďalšou zrealizovanou aktivitou bol hodnotiaci dotazník pre mentorovaných žiakov, v ktorom sa vyjadrili k pozitívam a negatívam práce na hodinách osobnostného rozvoja. 72% študentov považovalo tieto hodiny za prínosné, za najväčší prínos označili schopnosť analyzovať svoje úspechy a hľadať príčiny svojich neúspechov. Po polročnej práci s mentormi žiaci si dokázali plánovať svoj pracovný týždeň samostatne a určiť prioritné ciele. Ďalším významným prínosom pre žiakov bola novonadobudnutá schopnosť sebahodnotenia. 61% žiakov prejavilo záujem o pokračovanie mentorských hodín aj v ďalšom školskom roku.

Zorganizovali sme aj hodnotiace stretnutie učiteľov, na ktorom sme diskutovali s vyučujúcimi o tom, či vidia zlepšenie práce u mentorovaných žiakov. Väčšina kolegov sa vyjadrila kladne, pričom za najväčší prínos označili to, že neprítomní žiaci mali prehľad o preberanom učive a domácich úlohách, ako aj možnosť kontaktovať jednotlivých vyučujúcich prostredníctvom Google Spaces. Na druhej strane aj učitelia v prípade neprítomnosti mali možnosť komunikovať zo žiakmi a zadávať im prácu.

Dopad na účastníkov projektu a cieľové skupiny

Účasť v projekte viedla k využitiu nových vyučovacích metód a prístupov, k lepšej motivácii študentov k učeniu, k zavedeniu nového vyučovacieho predmetu, k väčšej medzinárodnej spolupráci a internacionalizácii našej inštitúcie. Účastníci projektu majú záujem zúčastniť sa ďalších aktivít v rámci Erasmus+ a sú viac motivovaní pracovať na rozvoji svojich profesionálnych zručností.

Poznatky a skúsenosti, ktoré učitelia získali počas projektu, viedli k zmenám, ktoré sa čiastočne líšili od naplánovaných.

Nevytvorili sme súbor pracovných listov a prípadových štúdii, ale namiesto toho sme sa po skúsenostiach zo švédskych škôl rozhodli vytvoriť motivačný a plánovací diár, ktorý sa ukázal ako dobré riešenie.

Pôvodne sme plánovali aktualizovať školské vzdelávanie programy v predmetoch etická výchova a občianska náuka, v ktorých sme chceli realizovať aktivity,

zamerané na individuálny rozvoj žiakov. Po príklade dobrej praxe z nórskych škôl sme sa rozhodli so súhlasom vedenia školy zaviesť nový predmet Hodina osobnostného rozvoja. Táto hodina prebiehala skúšobne v 1 triede s 30 žiakmi v 1. ročníku a na hodiny bol pozývaný aj triedny učiteľ. Odporučili sme mu aktivity, ktoré by mohol aj on využívať na triednických hodinách.

Všetky nové poznatky zo seminárov sme zverejnili na webovej stránke školy: 

 https://www.sossvit.stranka.info